Mystery shoppers. Mystery shopping staje się coraz bardziej popularny w ostatnich latach. W związku ze wzrostem jakości obsługi klientów większość przedsiębiorców wprowadza do swoich firm, restauracji z góry określone Standardy Obsługi Klienta. Zadaniem takiego tajemniczego klienta jest kontrola takiego sklepu czy restauracji.
Mystery shopping opiera się na zakupach wykonywanych przez osobę z zewnątrz, która zna dokładne wytyczne dotyczące:
– wyglądu sklepu/firmy/restauracji,
– czasu obsługi,
– czystości,
– zachowania i profesjonalizmu pracowników,
– pomocy w sytuacjach szczególnych.
Osoba kontrolująca na bieżąco stara się zapamiętać i na odpowiednim formularzu zapisać wszystkie niezbędne rzeczy podczas kontroli.
Po wizycie w takiej firmie tajemniczy klient przedstawia raport to odpowiedniego działu, który jest następnie analizowany i wystawiana jest ocena dla kontrolowanego podmiotu. Jeśli wszystko poszło zgodnie z planem najczęściej osoby kontrolowane będą miały przyznaną premię, lecz gdy test jest niezaliczony sklep wie co ma w przyszłości poprawić.