W przypadku sklepów internetowych bardzo ważne jest to, aby stworzyć jak najlepszy ogólny zarys ich strony. Trzeba właściwie ją zbudować. Wykreować jej szkic, by następnie uzupełniać go konkretnymi elementami i poddziałami. Po przeprowadzeniu takiego ogólnego i prowizorycznego kształtowania strony można przejść płynnie do zajęcia się jej drobniejszymi szczegółami. Dla sklepów najważniejsze okazują się kategorie i podkategorie. Największy ruch na stronie powinien odbywać się właśnie w obszarze tych dwóch elementów – to tam klienci odnajdują w końcu produkty i usługi, a po ich skorzystaniu generują zyski dla właściciela sklepu, czyli pozwalają mu na osiąganie celów finansowych. Jak jednak powinno wyglądać pozycjonowanie kategorii w sklepie internetowym? W jaki sposób je zorganizować, nazwać i opisać, by stały się one tym praktycznym narzędziem pomagającym w pozycjonowaniu całego serwisu?
Warto na pewno rozpisać sobie ogólny plan budowy sklepu na kartce. Wszystkie kategorie i podkategorie powinny mieć swoje nazwy. Należy również zająć się nazewnictwem samych produktów lub usług, aby później wykorzystać te określenia do tworzenia całej kampanii SEO. Często to właśnie te słowa pojawiające się w nazwach kategorii, usług czy produktów stają się automatycznie najlepszymi słowami kluczowymi dla strony, pod które może się ona od razu zacząć pozycjonować. Niby tak, ale jednak nie do końca. Najczęściej bowiem w stosowanym przez właścicieli internetowych sklepów nazewnictwie pojawiają się hasła bardzo popularne, często zbyt popularne. Nowe adidasy to po prostu „markowe buty”, a wypoczynkowy zestaw na taras to „komplet mebli ogrodowych”. Niby wszystko się zgadza, ale jednak te frazy są tak często wykorzystywane przy pozycjonowaniu, że nowy sklep internetowy nie ma szans na to, by efektywnie je wykorzystać. Musi więc poszukać takich słów kluczowych, które będą oczywiście dość często wyszukiwane przez Internautów, ale jednocześnie nie będą zbyt często wykorzystywane przez konkurencję. To klucz do sukcesu.
Pozycjonowanie kategorii w sklepie internetowym okaże się też dużo łatwiejsze, jeśli zajmująca się nim osoba już na początku działań ustali swoje główne cele. Sama odpowie sobie na pytanie, jakie zadania mają spełniać kategorie i podkategorie umieszczone w sklepie. A najczęściej wpływają one na wartość wizualną strony. Dzielą ją na mniejsze części, pozwalając Internaucie łatwiej się po niej poruszać. Tworzą budowę zawartości sklepu i sprawiają, że staje się ona bardziej przejrzysta, dzięki czemu potencjalny klient od razu może znaleźć na niej to, po co do niej przyszedł. Oczywiście te wszystkie kategorie i podkategorie są idealnym miejscem do zamieszczania wyznaczonych wcześniej słów kluczowych. Wplatając je w ich nazwy bądź opisy poszczególnych produktów i działów, można wygenerować większy ruch na stronie poprzez uzyskiwanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Często to w tych niepozornych działach kryje się największa moc. Trzeba ją tylko umiejętnie wykorzystać.